関西学院大学 研究活動情報

Kwansei Gakuin University Research Activities

土方嘉徳・商学部教授が国際会議CollabTech 2019にて基調講演を実施
Professor Yoshinori Hijikata, of the School of Business Administration, gave a keynote in CollabTech 2019

2019.09.20

学会 Academic Conference

個人研究 Individual Research

土方嘉徳・商学部教授(専門:社会情報学)が、2019年9月3-6日に京都府の京都リサーチパークで開催された国際会議The 25th International Conference on Collaboration Technologies and Social Computing (CollabTech 2019)にて、基調講演を行いました。

土方教授は、「User Behavior and Psychology in Social Media」という題目で講演を行いました。Webやソーシャルメディアが学術界に与えた影響として、人の社会における行動やコミュニケーションの履歴を用いて、社会科学や人文科学の分野で大規模な実証研究ができるようになったことを採り上げ、その研究分野の分類を示し、最新の研究事例の紹介を行いました。

人々の実社会や実生活にすっかり溶け込んだソーシャルメディアですが、そこで人々がどのような行動をしているのか、その行動の背後にどのような心理があるのかを知ることは、企業の経営にとっても、社会課題の解決にとっても重要です。土方教授の研究成果は、ソーシャルメディア上で効果的なマーケティングを行ったり、人々のウェルビーイング(well-being:精神的、社会的に良好な状態)を維持したりするのに役立つと考えられます。
 
On September 5th, Professor Yoshinori Hijikata of School of Business Administration, an expert in Social Informatics, gave a keynote in the 25th International Conference on Collaboration Technologies and Social Computing (CollabTech 2019) held in Kyoto Researck Park on September 3rd to 6th, 2019. 

Prof. Hijikata gave a lecture entitled “User Behavior and Psychology in Social Media”. He showed that one of the impacts of the Web and social media on the academia is that large-scale empirical studies in the fields of social sciences and humanities have become possible using the history of behavior and communication in human society. Also he categorized research topics in the field of Web and Social Media Mining and introduced the latest research results.

Social media has come to be widely used in people's real world and real life. Knowing what people are doing on social media and what internal mind is behind their behaviors is important for both business management and solving social issues. Prof. Hijikata's research results are thought to be useful for marketing on social media and for maintaining people's well-being.
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