阿萬弘行・商学部教授による企業のソフト情報が株式市場の価格形成へ及ぼす影響に関する実証研究
Empirical Research on the Impact of Corporate Soft Information on Stock Market Price Formation
2022.06.02
個人研究 Individual Research
阿萬弘行・商学部教授は、個人特別研究の研究計画に従って、市場データ分析とアンケート調査の両方を用いて、家計・投資家による情報処理プロセスの解明を、他大学の研究者と共同研究で連携しながら実施しました。アンケート調査では、自己申告による資産運用状況や仮想的な質問形式での行動などを用いました。市場データによるアプローチでは、株式市場の価格・取引高と投資家が接触する各種情報源を用いました。
第一に、投資家による多様な情報への反応を見るために、日次レベルでの企業情報が取引高・株価へ及ぼす影響を計量的に分析しました。企業情報として、伝統的に金融機関と個人投資家双方に重視される企業ディスクロージャー、個人投資家に影響力の大きなマスメディア報道、企業広告情報を活用しました。これらの情報源を、ハード情報とソフト情報に分類して、それぞれ独自の株式市場効果だけでなく、その相互効果を、補完的効果と代替的効果に分けて分析を進展させています。
第二に、アンケート調査を実施して、家計・個人の資産運用における情報利用の効果を研究しました。具体的には、個人の興味関心態度、金融リテラシー、心理態度を計測するための質問を行い、それらが、新しい金融サービスの利用に与える効果への分析を進めました。また、個人の資産運用行動を調査するためのコンジョイント分析に基づくアンケートを実施しました。その中では、金融アドバイス需要とサステイナブル投資需要の要因を明らかにする質問を実施しました。とくに、アドバイスに関するさまざまな条件(属性)をランダムに変化させることで、家計がどのような金銭的・定性的条件を重視しているかを明らかにできます。さらに、サステイナブル投資への金融・環境面での知識・モラルの影響、金融モラルがリスク資産運用に及ぼす影響についても研究を進めました。
第一に、投資家による多様な情報への反応を見るために、日次レベルでの企業情報が取引高・株価へ及ぼす影響を計量的に分析しました。企業情報として、伝統的に金融機関と個人投資家双方に重視される企業ディスクロージャー、個人投資家に影響力の大きなマスメディア報道、企業広告情報を活用しました。これらの情報源を、ハード情報とソフト情報に分類して、それぞれ独自の株式市場効果だけでなく、その相互効果を、補完的効果と代替的効果に分けて分析を進展させています。
第二に、アンケート調査を実施して、家計・個人の資産運用における情報利用の効果を研究しました。具体的には、個人の興味関心態度、金融リテラシー、心理態度を計測するための質問を行い、それらが、新しい金融サービスの利用に与える効果への分析を進めました。また、個人の資産運用行動を調査するためのコンジョイント分析に基づくアンケートを実施しました。その中では、金融アドバイス需要とサステイナブル投資需要の要因を明らかにする質問を実施しました。とくに、アドバイスに関するさまざまな条件(属性)をランダムに変化させることで、家計がどのような金銭的・定性的条件を重視しているかを明らかにできます。さらに、サステイナブル投資への金融・環境面での知識・モラルの影響、金融モラルがリスク資産運用に及ぼす影響についても研究を進めました。
Following the research plan, I conducted studies in collaboration with reseachers at other universities to explore the question of how investors and households process information, by using both market data in the stock markets and questionnaire surveys. For the market data approach, I utilized stock market prices, trading volume and various information sources that investors are exposed to. In the questionnaire survey, I utilized self-reported asset management situations and behaviors based on hypothetical settings.
First, in order to examine how investors respond to various types of information, we quantitatively analyzed the effects of corporate information on trading volume and stock prices at the daily level. As corporate information, I utilized corporate disclosure, which is traditionally valued by both financial institutions and individual investors, mass media reports that have a large influence on individual investors, and corporate advertising information. These information sources are categorized into hard and soft information, and I analyzed not only their independent stock market effects but also their mutual effects (e.g., into complementary and substitutive effects).
Second, for questionnaire surveys, I examined the effects of information use on household asset management. Specifically, we asked questions to measure individuals' interest attitudes, financial literacy, and psychological attitudes, and then advanced our analysis of their effects on the use of new financial services. In addition, a questionnaire based on conjoint analysis was conducted to investigate individuals' asset management behaviors. The questions were constructed to identify the factors that contribute to the demand for financial advice and the demand for sustainable investment. In particular, by randomly presenting various conditions (attributes) related to advice, I could identify which financial and qualitative conditions are important to households. Further, I investigated the impact of financial and environmental knowledge and ethics on sustainable investment, and also the influence of financial ethics on risky asset investment.
First, in order to examine how investors respond to various types of information, we quantitatively analyzed the effects of corporate information on trading volume and stock prices at the daily level. As corporate information, I utilized corporate disclosure, which is traditionally valued by both financial institutions and individual investors, mass media reports that have a large influence on individual investors, and corporate advertising information. These information sources are categorized into hard and soft information, and I analyzed not only their independent stock market effects but also their mutual effects (e.g., into complementary and substitutive effects).
Second, for questionnaire surveys, I examined the effects of information use on household asset management. Specifically, we asked questions to measure individuals' interest attitudes, financial literacy, and psychological attitudes, and then advanced our analysis of their effects on the use of new financial services. In addition, a questionnaire based on conjoint analysis was conducted to investigate individuals' asset management behaviors. The questions were constructed to identify the factors that contribute to the demand for financial advice and the demand for sustainable investment. In particular, by randomly presenting various conditions (attributes) related to advice, I could identify which financial and qualitative conditions are important to households. Further, I investigated the impact of financial and environmental knowledge and ethics on sustainable investment, and also the influence of financial ethics on risky asset investment.
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