クレーマー・ブランドン・教育学部准教授がVocab@Marylandで「Deliberate Vocabulary Learning with Flashcards: An Approximate Replication of Elgort (2011)/Elgort & Piasecki (2014)」をテーマに発表を行いました
Associate Professor Brandon Kramer, School of Education, gives presentation on “Deliberate Vocabulary Learning with Flashcards: An Approximate Replication of Elgort (2011)/Elgort & Piasecki (2014)” at the international conference Vocab@Maryland
2025.06.25
学会 Academic Conference
学会出張 Business Trip
クレーマー・ブランドン・教育学部准教授は、2025年6月16日〜18日にアメリカ・メリーランド州カレッジパークのメリーランド大学で開催された国際語彙研究会議「Vocab@Maryland 2025」にて、研究ポスター「Deliberate Vocabulary Learning with Flashcards: An Approximate Replication of Elgort (2011)/Elgort & Piasecki (2014)」を発表しました。本ポスターは、東京大学のクリストファー・ニクリン博士との共同発表でした。
本研究は、単語帳を用いた意図的な語彙学習に関する先行研究の主要な成果を再現・発展させ、形式的語彙表象および意味的語彙表象の習得にどのように寄与するかを検証したものです。特に本研究では、日本人英語学習者を対象に、独自に開発したオンラインアプリケーションを用いて実験を実施し、語彙判断課題(Lexical Decision Task, LDT)などのテストによりプライミング効果を測定しました。
本学会には世界各地から研究者が集まり、第二言語・外国語における語彙の習得、処理、指導に関する活発な議論が行われました。クレーマー准教授の発表にも多くの質問やコメントが寄せられ、国際的な関心の高さがうかがえました。
Brandon Kramer, Associate Professor in the School of Education, presented a research poster at the international Vocab@Maryland 2025 conference, held June 16–18, 2025 at the University of Maryland, College Park, Maryland USA. The poster was titled “Deliberate Vocabulary Learning with Flashcards: An Approximate Replication of Elgort (2011)/Elgort & Piasecki (2014).” The poster was co-presented with Dr. Christopher Nicklin of the University of Tokyo.
This study replicates and extends key findings from previous research on intentional vocabulary learning using flashcards, exploring how such learning supports the acquisition of both formal-lexical and lexical-semantic representations. In particular, the replication was conducted with Japanese EFL learners using a custom-built online application, and included tests such as a Lexical Decision Task (LDT) to measure priming effects.
The conference brought together scholars from around the world to engage in active discussion on second and foreign language vocabulary acquisition, processing, and instruction. Dr. Kramer’s presentation received numerous questions and comments from attendees.
back