関西学院大学 研究活動情報

Kwansei Gakuin University Research Activities

高等学校英語科教育における生徒の多様な資質・能力育成に向けた取り組み
Development of Students' Diverse Qualities and Abilities in English Language Education

2024.06.02

個人研究 Individual Research

 時任隼平研究室では,2023年度個人特別研究の費用を用いて高等学校英語科教育における生徒の多様な資質・能力育成に向けた研究活動を行いました.この取り組みは,高等学校英語科教育において,観点別評価を充実させるためのリフレクション課題を開発するという研究課題の下で行われました.本取り組みでは,高等学校の英語科の授業において教員が観点別評価を充実させるためにどのような学習活動を行い,それをどのように評定化しているのかに着目し,事例共有の場を構築することから始めました.具体的には,実践について共有し課題解決を行うオンライン研究会と,対面で授業研究や研究協議を行う研究会を実施しました.

【オンライン研究会】
参加メンバー:高知県公立高校英語科教員及び関西学院高等部英語科教員
2023年度は,オンライン研究会を14回行いました.具体的には,それぞれが授業で課している学習課題と生徒の回答等を用いて,どのように評価し,生徒がリフレクションを通して学びを深めることができるのか,議論を行いました.

【対面研究会】
2023年6月23日〜24日と11月10日〜11日に,対面での研究会実施し,観点別評価を充実させるための学習活動やリフレクション方法等について事例共有を行いました.

(1)第1回対面研究会
2023年6月23日〜24日に関西学院高等部にて実施しました.
英語コミュニケーションⅡの授業2クラスを授業見学し,その後学習活動について研究協議を行いました.大阪府立高校や高知県公立高校などから2日間で述べ24名が集まり,議論を行いました.

(2)第2回対面研究会
2023年11月10日〜11日に高知県にて実施しました.
10日は高知県立高知国際高校にて英語理解の授業を見学し研究協議を行いました.また午後には高知県立中村高校にて英語コミュニケーションⅠの授業を見学し,研究協議を行いました.
11日は高知県立高知国際高校にてワークショップを実施し,愛媛県や岡山県,大阪府,兵庫県から公立高校教員が集まりました,2日間でのべ41名の参加者でした.

これらの成果を,下記タイトルでリーフレット(紙媒体)としてまとめました.

時任研究室・高知県高等学校教育研究会英語部会・関西学院高等部(2023)「英語科教育における生徒の多様な資質・能力育成に向けた取り組み」(実践・活動報告書 Vol.1)

また,オンライン・対面研究会で得た知見をもとに,A県公立高校英語科教員を対象とした質問紙調査(全数調査)を実施しました.その結果については,今後分析・考察を行い学会誌に投稿を予定しています.

個人特別研究費をいただき,積極的に活動をすることで多くの学校現場の先生方と出会うことができ,また授業実践について知ることができました.その取り組みから,2024年度採択分の科研費研究課題に着想するに至りました.ご協力頂きました先生方や研究推進社会連携機構に感謝いたします.今後は論文化をするとともに,新たな研究課題の成果を出せるよう尽力いたします.

 
 Jumpei Tokito Laboratory conducted a research activity for the development of various qualities and abilities of students in English language education at high schools using the funds from the 2023 Individual Special Research Program. This effort was conducted under the research theme of developing a reflection task to enhance perspective-based assessment in English language arts education at upper secondary schools. This project began by focusing on the kinds of learning activities and grading methods used by teachers in high school English classes in order to enhance perspective-based assessment, and by creating a forum for sharing examples of such activities. Specifically, we held an online study group to share practices and solve problems, and a study group to conduct face-to-face class studies and research discussions.


Members: Kochi Prefecture public high school English teachers and Kwansei Gakuin Senior High School English teachers
In 2023, online study groups were held 14 times. Specifically, we discussed how to evaluate and deepen students' learning through reflection, using the learning tasks and students' responses in each class.


Face-to-face workshops were held on June 23-24 and November 10-11, 2023, to share case studies of learning activities and reflection methods to enhance perspective-based evaluation.

(1) 1st face-to-face workshop
The first face-to-face workshop was held at Kwansei Gakuin Senior High School on June 23-24, 2023.
We observed two English Communication II classes, and then conducted research and discussions on learning activities. A total of 24 teachers from Osaka Prefectural High School, Kochi Public High School, and other high schools gathered for discussions over the two days.

(2) The 2nd Face-to-Face Workshop
The second face-to-face workshop was held in Kochi Prefecture on November 10-11, 2023.
On the 10th, we observed an English comprehension class at Kochi International High School and had research discussions. In the afternoon, we observed an English Communication I class at Nakamura High School in Kochi Prefecture and had research discussions.
On the 11th, a workshop was held at Kochi International High School, where public high school teachers gathered from Ehime, Okayama, Osaka, and Hyogo prefectures.

The results of the workshop were compiled into a leaflet with the following title.

Tokito Laboratory, Kochi Prefecture High School Education Research Association, English Section, Kwansei Gakuin Senior High School (2023) Development of Students' Diverse Qualities and Abilities in English Language Education (Practice and Activity Report Vol. 1)

Based on the findings from the online and face-to-face study groups, I conducted a questionnaire survey of English teachers in public high schools in prefecture A (all teachers were surveyed). The results of the survey will be analyzed and discussed, and I plan to submit the results to an academic journal.

I was able to meet many teachers at school sites and learn about their teaching practices through my active participation in the project funded by the Special Research Fund for Individuals. These efforts have led to the idea of a Grant-in-Aid for Scientific Research proposal for 2024. I would like to express our gratitude to the teachers and the Organization for Research Promotion and Social Cooperation for their cooperation. I will make every effort to publish papers and produce results of new research projects in the future.
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