スティーブン・ミュラー・工学部英語常勤講師(IEFL)が第21回CamTESOL年次会議で「自信と影響力のあるコミュニケーション」をテーマにしたプレゼンテーションワークショップを行いました
Communicating with Confidence and Impact
2025.02.19
学会 Academic Conference
スティーブン・ミュラー・工学部英語常勤講師(IEFL)は、2025年2月14日から2月16日までカンボジアのプノンペンで開催された第21回CamTESOL年次会議「ELTの未来を形作る:革新、コラボレーション、変革」において、「自信と影響力のあるコミュニケーション」をテーマにしたプレゼンテーションワークショップを行いました。会議には100か国以上から研究者が参加し、各自のプレゼンテーションのテーマについて発表し、議論しました。
CamTESOL 2025 ハンドブックに掲載されている要約のコピーを以下に示します。
「UCLA の心理学教授であるアルバート・メラビアンは、著書「Silent Messages」(1971 年)で、言語的および非言語的コミュニケーションの重要性を強調しました。インパクトを生み出すのは、私たちが見るボディランゲージ (55%)、私たちが聞く声のトーン (38%)、そして私たちが使用する言葉であるコンテンツ (7%) です。メッセージがボディランゲージと声のトーンの整合性で裏付けられていない場合、インパクトを持つメッセージは 7% しかありません。身体運動、呼吸法、声の共鳴の練習を通じて、公衆演説者はこの整合性を達成できるように訓練できます。これは、第二言語としての英語を学ぶ学生にプレゼンテーション スキルだけでなく、ディスカッション、会議、インタビューなど、あらゆる状況で自信とインパクトを持ってコミュニケーションする方法を訓練する際に非常に役立ちます。特に重要なのは、これらのツールが学生の緊張を克服するのにどのように役立つかです。私は長年、演劇のプロの俳優として働いており、大学院生向けにコミュニケーション スキルのコースを成功裏に実施してきました。大阪大学と関西学院大学の学部生を対象にしたこのプレゼンテーションでは、学生が自信を持って効果的にコミュニケーションをとるためのスキルを学べます。」
このプレゼンテーションには 26 名の参加者が出席し、大変好評でした。参加者の何人かは、終了後にこのプレゼンテーションがカンファレンスで一番気に入ったプレゼンテーションだったと述べ、ワークショップで学んだツールを ELT クラスで活用したいと述べました。
CamTESOL 2025 ハンドブックに掲載されている要約のコピーを以下に示します。
「UCLA の心理学教授であるアルバート・メラビアンは、著書「Silent Messages」(1971 年)で、言語的および非言語的コミュニケーションの重要性を強調しました。インパクトを生み出すのは、私たちが見るボディランゲージ (55%)、私たちが聞く声のトーン (38%)、そして私たちが使用する言葉であるコンテンツ (7%) です。メッセージがボディランゲージと声のトーンの整合性で裏付けられていない場合、インパクトを持つメッセージは 7% しかありません。身体運動、呼吸法、声の共鳴の練習を通じて、公衆演説者はこの整合性を達成できるように訓練できます。これは、第二言語としての英語を学ぶ学生にプレゼンテーション スキルだけでなく、ディスカッション、会議、インタビューなど、あらゆる状況で自信とインパクトを持ってコミュニケーションする方法を訓練する際に非常に役立ちます。特に重要なのは、これらのツールが学生の緊張を克服するのにどのように役立つかです。私は長年、演劇のプロの俳優として働いており、大学院生向けにコミュニケーション スキルのコースを成功裏に実施してきました。大阪大学と関西学院大学の学部生を対象にしたこのプレゼンテーションでは、学生が自信を持って効果的にコミュニケーションをとるためのスキルを学べます。」
このプレゼンテーションには 26 名の参加者が出席し、大変好評でした。参加者の何人かは、終了後にこのプレゼンテーションがカンファレンスで一番気に入ったプレゼンテーションだったと述べ、ワークショップで学んだツールを ELT クラスで活用したいと述べました。
Stephen Muller, Kwansei Gakuin School of Engineering, instructor of English as a Foreign Language, (IEFL)made a presentation workshop on the theme of "Communicating with Confidence and Impact" at the 21st Annual CamTESOL Conference entitled "Shaping the Future of ELT: Innovation, Collaboration, and Transformation" held in Phnom Penh, Cambodia from February 14, 2025 to February 16, 2025. The conference was attended by researchers from more than 100 countries who presented and discussed the theme of their presentations.
Here is a copy of the abstract published in the CamTESOL, 2025 Handbook:
"In his book “Silent Messages” (1971), Albert Mehrabian, Professor of Psychology, UCLA, emphasised the importance of verbal and non-verbal communication. What creates impact is Body Language, what we see (55%), Vocal Tone, what we hear (38%) and Content, the words we use (7%). If our message is not backed up with congruent body language and vocal tone, only 7% of our message will have any impact. Through physical exercises, breathing techniques, and the practice of vocal resonance a public speaker can be trained to achieve this alignment. This is invaluable when training students of English as a Second Language not only in presentation skills, but also how to communicate with confidence and impact in any situation: discussions, meetings and interviews. Of particular importance is how these tools can help students overcome nerves. I worked as a professional actor for many years in Theatre and have been successfully conducting courses in communication skills for graduate students at Osaka University and undergraduates at Kwansei Gakuin University, Japan. This presentation will teach you the skills that will enable students to communicate with confidence and impact."
The presentation was attended by 26 participants and was very well received with several of the participants coming up afterwards to say it had been their favourite presentation of the conference and that they would utilize the tools learned in the workshop in their ELT classes
Here is a copy of the abstract published in the CamTESOL, 2025 Handbook:
"In his book “Silent Messages” (1971), Albert Mehrabian, Professor of Psychology, UCLA, emphasised the importance of verbal and non-verbal communication. What creates impact is Body Language, what we see (55%), Vocal Tone, what we hear (38%) and Content, the words we use (7%). If our message is not backed up with congruent body language and vocal tone, only 7% of our message will have any impact. Through physical exercises, breathing techniques, and the practice of vocal resonance a public speaker can be trained to achieve this alignment. This is invaluable when training students of English as a Second Language not only in presentation skills, but also how to communicate with confidence and impact in any situation: discussions, meetings and interviews. Of particular importance is how these tools can help students overcome nerves. I worked as a professional actor for many years in Theatre and have been successfully conducting courses in communication skills for graduate students at Osaka University and undergraduates at Kwansei Gakuin University, Japan. This presentation will teach you the skills that will enable students to communicate with confidence and impact."
The presentation was attended by 26 participants and was very well received with several of the participants coming up afterwards to say it had been their favourite presentation of the conference and that they would utilize the tools learned in the workshop in their ELT classes
関連記事
- 2024.03.06
学会 Academic Conference
共同研究 Collaborative Research
-
Scaffolding Authentic Conversation: The Listen/Ask/Follow-up Method
back