寺沢拓敬・社会学部准教授がアジア30地域の英語格差の計量分析で World Englishes に掲載されました
Associate Professor Takunori Terasawa's Research on English Divides in 30 Asian Jurisdictions Published in World Englishes
2024.11.28
論文 Article
寺沢拓敬(てらさわたくのり)・社会学部准教授がアジア30地域の英語格差を計量比較分析し、その研究成果が2024年7月31日、World Englishes に掲載されました。
寺沢准教授の研究は、応用言語学・言語政策研究分野において近年大いに注目を集める英語格差(イングリッシュ・ディバイド)の実証研究です。英語格差とは、社会経済的地位が英語力を左右する教育機会上の問題と、英語力の有無が社会経済的成功を左右するという社会的地位達成をめぐる問題の総称です。従来、英語格差は単一の国に焦点化したケーススタディをもとに検討されてきましたが、寺沢准教授は国際調査データ(AsiaBarometer)を2次分析することで、計量的国際比較という新たなアプローチを開拓しました。ともするとある社会のインサイダーの視点でのみ論じられがちだった英語格差を、比較の枠組みを提示したことが本研究の新規性であり、今後同様のアプローチの研究が続くことが期待できます。
雑誌名:World Englishes
論文タイトル:Relationship between English proficiency and socioeconomic status in Asia: Quantitative cross-national analysis
著者:Terasawa, Takunori
DOI: https://doi.org/10.1111/weng.12705
寺沢准教授の研究は、応用言語学・言語政策研究分野において近年大いに注目を集める英語格差(イングリッシュ・ディバイド)の実証研究です。英語格差とは、社会経済的地位が英語力を左右する教育機会上の問題と、英語力の有無が社会経済的成功を左右するという社会的地位達成をめぐる問題の総称です。従来、英語格差は単一の国に焦点化したケーススタディをもとに検討されてきましたが、寺沢准教授は国際調査データ(AsiaBarometer)を2次分析することで、計量的国際比較という新たなアプローチを開拓しました。ともするとある社会のインサイダーの視点でのみ論じられがちだった英語格差を、比較の枠組みを提示したことが本研究の新規性であり、今後同様のアプローチの研究が続くことが期待できます。
雑誌名:World Englishes
論文タイトル:Relationship between English proficiency and socioeconomic status in Asia: Quantitative cross-national analysis
著者:Terasawa, Takunori
DOI: https://doi.org/10.1111/weng.12705
Associate Professor Takunori Terasawa of the School of Sociology has conducted a quantitative comparative analysis of English proficiency gaps across 30 regions in Asia, and his research findings were published in World Englishes on 31 July 2024.
Terasawa's study is an empirical investigation into the English proficiency gap, or 'English divide' --- a term that has recently attracted significant attention in the fields of applied linguistics and language policy research. In the previous studies, the English proficiency gap has been examined through case studies focusing on one or a few individual jursidictions. However, Terasawa has pioneered a new approach by conducting secondary analyses of international survey data (AsiaBarometer), opening the field to quantitative international comparison. The novelty of his research lies in presenting a comparative framework for discussing the English proficiency gap, which has often been considered only from the insider's perspective of a particular society. It is expected that this approach will inspire further research in the future.
Journal name: World Englishes
Article title: Relationship between English proficiency and socioeconomic status in Asia: Quantitative cross-national analysis
Author: Terasawa, Takunori
DOI: https://doi.org/10.1111/weng.12705
Terasawa's study is an empirical investigation into the English proficiency gap, or 'English divide' --- a term that has recently attracted significant attention in the fields of applied linguistics and language policy research. In the previous studies, the English proficiency gap has been examined through case studies focusing on one or a few individual jursidictions. However, Terasawa has pioneered a new approach by conducting secondary analyses of international survey data (AsiaBarometer), opening the field to quantitative international comparison. The novelty of his research lies in presenting a comparative framework for discussing the English proficiency gap, which has often been considered only from the insider's perspective of a particular society. It is expected that this approach will inspire further research in the future.
Journal name: World Englishes
Article title: Relationship between English proficiency and socioeconomic status in Asia: Quantitative cross-national analysis
Author: Terasawa, Takunori
DOI: https://doi.org/10.1111/weng.12705
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