石淵順也・商学部教授が著書「買物行動と感情 「人」らしさの復権」を出版
Prof. Junya Ishibuchi of the School of Business Administration Publishes the Book ”Shopping Behavior and Emotion: Restoring “Humanity”
2019.06.03
著書 Book
個人研究 Individual Research
石淵順也・商学部教授が著書「買物行動と感情 「人」らしさの復権」(有斐閣)を3月30日に出版しました。
本書は、これまでの買物研究が見過ごしてきた「感情のオーガナイザー(優れたまとめ役)」の側面に光を当て、感情が賢く、創造的な買物行動を支えている側面を明らかにしています。既存研究は、衝動購買に関わるような「感情のディスオーガナイザー(理性的判断の阻害者)」の側面に注目してきましたが、石淵教授は両側面を捉え、買物行動における感情の働きをより体系的に明らかにし、より「人」らしい消費者像を提示しています。
本書は、これまでの買物研究が見過ごしてきた「感情のオーガナイザー(優れたまとめ役)」の側面に光を当て、感情が賢く、創造的な買物行動を支えている側面を明らかにしています。既存研究は、衝動購買に関わるような「感情のディスオーガナイザー(理性的判断の阻害者)」の側面に注目してきましたが、石淵教授は両側面を捉え、買物行動における感情の働きをより体系的に明らかにし、より「人」らしい消費者像を提示しています。
On March 30th, Professor Junya Ishibuchi, of the School of Business Administration, published a book entitled ”Shopping Behavior and Emotion: Restoring “Humanity” (Yuhikaku).
This book highlights the aspects of “emotional organizers” (outstanding managers) who have been ignored in shopping research until now, and clarifies aspects which support shopping behavior that is emotionally intelligent and creative. While existing research has paid attention to the aspects of “emotional disorganizers” (people whose rational judgment is inhibited), Prof. Ishibuchi’s book perceives aspects of both types, clarifies the work of emotions with regard to shopping behavior in a more systematic way, and presents a more “human” form of consumer.
This book highlights the aspects of “emotional organizers” (outstanding managers) who have been ignored in shopping research until now, and clarifies aspects which support shopping behavior that is emotionally intelligent and creative. While existing research has paid attention to the aspects of “emotional disorganizers” (people whose rational judgment is inhibited), Prof. Ishibuchi’s book perceives aspects of both types, clarifies the work of emotions with regard to shopping behavior in a more systematic way, and presents a more “human” form of consumer.
関連記事
- 2019.09.05
マスコミ Media Appearance
-
湊秋作・教育学部教授の活動がフジテレビ「フューチャーランナーズ」で紹介されました
- 2019.07.16
受賞 Award
著書 Book
-
須永努・商学部教授が「消費者理解に基づくマーケティング-感覚マーケティングと情報消化モデル-」で日本商業学会学会賞を受賞
- 2019.06.14
論文 Article
-
今西祐介・総合政策学部准教授のマヤ諸語に関する研究が国際学術雑誌に掲載
- 2019.06.07
受賞 Award
論文 Article
共同研究 Collaborative Research
-
土方嘉徳・商学部教授が「Speech-Driven Facial Animation by LSTM-RNN for Communication Use」で国際会議の優秀論文賞を受賞
Professor Yoshinori Hijikata, of the School of Business Administration, received the Best Paper Runner-up Award at the Asia Pacific Workshop on Mixed and Augmented Reality (APMAR2019)
back