金澤佑・国際学部専任講師が『フォーミュラと外国語学習・教育』を出版
Assistant Prof. Yu Kanazawa (School of International Studies) Publishes "Formulaic Sequences in Foreign Language Learning and Education: An Introduction"
2020.10.15
著書 Book
共同研究 Collaborative Research
金澤佑・国際学部専任講師の研究グループが10月1日に『フォーミュラと外国語学習・教育:定型表現研究入門』(くろしお出版)を出版しました。
本書は、外国語教育や応用言語学の分野で注目を集めるフォーミュラ(定型表現;連語・コロケーション等)について入門的に解説しています。更に、英単語親密度の知見を組み入れた独自の実験用・教育用英語フォーミュラリストの作成経緯と研究成果について紹介し、それを活用した研究事例や、フォーミュラの教育応用・理論的展望も説明しています。その上、研究・教育に活用できる英語フォーミュラ親密度データも付録として収められています。
本学の門田修平教授(法学部)や泉惠美子教授(教育学部)も執筆陣の一員です。
本書は、外国語教育や応用言語学の分野で注目を集めるフォーミュラ(定型表現;連語・コロケーション等)について入門的に解説しています。更に、英単語親密度の知見を組み入れた独自の実験用・教育用英語フォーミュラリストの作成経緯と研究成果について紹介し、それを活用した研究事例や、フォーミュラの教育応用・理論的展望も説明しています。その上、研究・教育に活用できる英語フォーミュラ親密度データも付録として収められています。
本学の門田修平教授(法学部)や泉惠美子教授(教育学部)も執筆陣の一員です。
On October 1st, Assistant Professor Yu Kanazawa (School of International Studies) published an edited book titled "Formulaic Sequences in Foreign Language Learning and Education: An Introduction".
This pioneering book provides an introduction to the study of formulaic sequences (such as collocations and phrases), a hot topic in the field of foreign language teaching and applied linguistics. One of the highlights of the book is the large-scale collaborative study that produced an English formulaic familiarity database for Japanese EFL learners, which is available as the appendix. It further discusses diverse topics ranging not only from empirical research but also pedagogical practices and theoretical prospects.
Co-authors of this academic book include Prof. Shuhei Kadota (School of Law and Politics) and Prof. Emiko Izumi (School of Education).
This pioneering book provides an introduction to the study of formulaic sequences (such as collocations and phrases), a hot topic in the field of foreign language teaching and applied linguistics. One of the highlights of the book is the large-scale collaborative study that produced an English formulaic familiarity database for Japanese EFL learners, which is available as the appendix. It further discusses diverse topics ranging not only from empirical research but also pedagogical practices and theoretical prospects.
Co-authors of this academic book include Prof. Shuhei Kadota (School of Law and Politics) and Prof. Emiko Izumi (School of Education).
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